Kaelavalu – 3 võimalikku põhjust Sinu kaelavalule

kaelavalu

Eelmisel nädalal avaldasime postituse alaseljavalu kohta (https://reakt.ee/nouanded/alaseljavalu-pohjustajad-ja-riskifaktorid/), sellel nädalal jätkame lülisamba teemal, kuid analüüsime lähemalt kaelavalu põhjustajaid. Selleks et paremini mõista kaelavalu intrigeerivat hingeelu on vaja mõista lülisamba põhilist ülesehitust. Lülisammas moodustab keha toetava struktuuri ning ühtlasi moodustab turvalise teekonna närvidele koljust kuni vaagnani. Lülikehade vahel on omakorda kõhrelise struktuuriga diskid, mis toimivad kui amortisaatorid. Iga lüli vahelt väljub närvide paar – 1 kummaltki küljelt ,mis jätkavad oma teekonda erinevatesse piirkondadesse kehas, annavad signaali lihastele ning nahapinnale ja kannavad saadud informatsiooni ajusse tagasi. Kaela piirkond koosneb  seitsmest lülist, mis on osa lülisambast, hoiab kogu meie 4-5 kg kaaluvat tarkusest tulvil pead õlgade kohal. Kaela neljanda lüli alt kuni esimese torakaal lülini väljuvad kaelast närvid (brakiaalne pleksus), mis kontrollivad lihaseid turjal, abaluude piirkonnas ning lähevad mööda kätt kuni sõrmeotsadeni välja. Juhul kui kaelas tekivad probleemid, siis võivad ka kõik piirkonnad, mis on brakiaalse pleksuse kontrolli all, hakata kaelavalu tekitama..

peavalu põhjustajad

Juba lihtsustatud selgituse põhjal on ilmselt aru saada, et kaelas on palju struktuure, mis võivad hakata kaelavalu tekitama. Proovin selgitada 3 peamist põhjust, mis võivad hakata kaelavalu tekitama.

Rühi seos kaelavaluga 

Valu hulk ning rühiliste probleemide maht ei käi reeglina käsikäes. Mõnel juhul võib valu olla väljakannatamatu, kuid struktuursel analüüsil ei ole inimesel justkui midagi viga ning teistel juhtudel võib inimene olla täielikult valuvaba, kuid kaela vaadeldes tekib pikk nimekiri elementidest, mis on valesti. Minu kogemuse põhjal on rühil kindlasti roll kaelavalu tekkes, kuid põhjus ei peitu tavapärastes tõekspidamistes, vaid hoopis kombinatsioonist lihaspingetest ning kaotatud võimest teatavatesse suundadesse kaela liigutada. Kui me vaatleme tänapäeval põhilisi kehaasendeid, siis on need arvuti ees istumine – mis tavaliselt põhjustab protrakteeritud pea hoiaku (lõug ette suunatud), ning nutiseadmes istumine (pea vaatab otse alla, lõug toetub rinnale). Loomulikult adapteerub keha asenditega ning tekitab lihasasümmeetriaid, kuid mis tegelikult valu põhjustab ? Tavaliselt on selleks võimetus vastassuundadesse liikuda ! 

Meie argipäevades on nii palju alla vaatamist, et enamus inimesi ei kasuta kaela võimet pööramiseks, üle õla ega üles vaatamiseks. If you don’t use it you lose it – kui sa seda ei kasuta siis sa kaotad võime seda teha. Ja tihtipeale tekib valu alles hetkel, kui hakatakse üritama eelnevalt vähekasutatud liikumissuundi uuesti kasutama hakata – kas on leitud uus hobi, taasavastatud vana spordiala või on olukord kaela jaoks läinud nii väljakannamatult ebameeldivaks nendest kindlatest asenditest, et lõpuks hakkab keha rahulolematusest märku andma valu näol.

Lisainfot rühi ja kaelavalu seostest: https://www.spine-health.com/conditions/neck-pain/how-poor-posture-causes-neck-pain 

rüht

Närvide pitsumine

Kaela piirkond on rohkelt närvidega läbi põimunud piirkond, ning seal võib ka ühtlasi peituda põhjus kaelavalule või kiirguvale valule turjale, abaluude vahele või kätesse. Kõik meie kehasse edasi liikuvad närvid algavad ajust ning jätkavad oma teed mööda lülisamba kaitsvat tunnelit kuni vaagnani välja.
Igast lülivahemikust väljub paar närve, millel on oma kindel piirkond mida nad varustavad
närviimpulssidega ning viivad saadavat infot tagasi ajusse. Närvide pitsumiseks on rohkelt eri
võimalusi, mille aitab tuvastada füsioterapeut.
See võib olla lülivahemikest väljudes, lihaste vahel,
luupindade vastas, diskide surve närvile või armkoelised piirangud, samuti võivad pitsumise laadseid sümptomeid tekitada põletikulised kolded närvides või nende läheduses. Närvid ei ole ette nähtud venima, vaid neis on piisavalt lõtku sees, et nad libisevad keha kudede vahel nagu jalgratta piduri trossid. Pitsumine tähendabki, et närvile on mingil põhjusel tekkinud mehaaniline surve, mistõttu tekib kudede ärritus ja keha kaitsereaktsioon lihaspingete ja valu näol. Tulemuseks on pidev pinge kaela ja turja piirkonnas või abaluude vahel, takistused liikumisel ning osadel juhtudel ka kiirgav, kõrvetav, torkiv valu või sipelgate tunne kaela, õla või käe piirkonnas.

 

Lisainfot närvide pitsumise kohta : https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/cervical-radiculopathy-pinched-nerve/ 

Magamise mõju kaelavalule

Kaelavalu, lihaskangust ja üleüldist ebamugavust võib tekitada tegevus, mida me loodetavasti teeme igapäevaselt (loe öiselt) 8 tundi. Ja selleks on magamine ! Tavaliselt seostatakse magamise käigus tekkinud pingeid / valusid madratsi ning patjadega. Sellel on ka oma tagapõhi, kuid ühte kuldset vastust selles osas ei ole – igale inimesele sobib erinev pehmus, suurus, paksus jne ning seda saab välja selgitada vaid proovides. Küll aga mis on muudetav – magamisasendid. Üldiselt ei ole sellist asja nagu halb magamisasend, küll aga kui kael juba teeb valu või on igal hommikul ebaloomulikult kange, siis võib olla magamisasendite muutmisest kasu ning peatselt saab jällegi oma lemmikasendite juurde naasta. 

Kaela jaoks kõige provokatiivsemad magamisasendid on äärmusedkas padja kuhi on liiga kõrge ning seetõttu on kael kogu aeg piirasendites või magab inimene kõhuli,
mis kaela jaoks tähendab sügavalt ühele küljele pööramist ning kuklasse vajumist. See viimane asend on tavaliselt eriti ebameeldiv, kui kael juba on hakanud haiget tegema, kuna see surub lülivahemikud kitsamaks ning võib ärritada juba problemaatilist piirkonda veelgi. Tavaliselt ärritunud kaelale meeldib korralik toestus ning seda saab lisada rulli keeratud rätiku näol, mis
pannakse kaela alla selili asendis või külili magades. Loomulikult ei ole võimalik öö läbi asendeid
kontrollida ning tihtipeale avastatakse ennast mingil hetkel jällegi „halvas“ magamisasendis – see on okei, kui magama minnes valitakse mugav mitte ärritav asend siis see periood võimaldab vähemalt mingi aja kaelal puhata ning kui öise vähkremise käigus asend vahetub, siis sellepärast ei tasu üleliia muretseda – kõige olulisem on täisväärtuslik uni.

Kaelavalu võib olla väga kurnav probleem, mida võivad põhjustada või võimendada mitmed erinevad igapäevategevused. Kõige olulisem on saada teada, mis just Sinu kaelavalu/pingeid põhjustab ning seada paika plaan, et sellest lahti saada. Selles osas saavad aidata Reakti füsioterapeudid, kes oskavad täpselt hinnata konkreetse inimese sümptomaatikat ning leida selle jaoks võimalikult kiired taastumisviisid. 

Reaktiveeri ennast – Broneeri aeg juba täna.

Broneeri aeg vastuvõtule
Close Menu